maandag 12 januari 2015

Lijn sepsis + Nieuwe lijn

Vorige week maandag begin ik met trillen.. Ik voel dat het mis is en zeg tegen mama ik denk dat ik een lijn infectie heb.. Mijn moeder antwoord daarop dat dat het vast niet is, stelt me gerust en gaat naar huis. Mijn gevoel was goed binnen een uur heb ik 38,5 koorts die al snel stijgt naar 40 graden. De insteek van de lijn ziet er rustig uit dus de artsen twijfelen er worden verschillende antibiotica kuren aangehangen maar in de nacht stijgt de koorts naar 41 graden. Ik ben dood ziek, en ben op. Ik braak die hele nacht en mijn bloeddruk blijft maar zakken, en de artsen blijven maar vocht toedienen, heel veel vocht binnen een korte tijd. Het vermoeden komt al en een dag later komt het woord eruit. Ik heb een lijn sepsis, oftewel een lijninfectie met bloedvergiftiging. Wat een nachtmerrie, een nachtmerrie die er na 6 weken opname nog wel even bij kon.. De lijn moet eruit want alleen dat zal ervoor zorgen dat ik mij beter ga voelen. Vorige week dinsdag wordt dan ook de lijn verwijderd.. Er wordt besloten de TPV te stoppen en te kijken hoe ik het op normale voeding doen gezien ik en een CVC het niet zo goed doen samen.. De complicaties van de TPV en CVC en ik zijn geen goede combi.. Ik krijg een infuus voor vocht en we gaan het minimaal een week aankijken hoe alles gaat. Afgelopen weekend gaan ook de infusen ontsteken en alleen zaterdag al zijn 4 infusen gezet maar alle infusen lopen op buiten de bloedbaan of ontsteken. We hebben een toegangs weg nodig tot de bloedbaan en dat betekend een nieuwe lijn.. Ik zie er enorm tegenop, het plaatsen van een lange lijn zonder roesje of narcose vind ik verschrikkelijk. De intensive care arts wilt het me zo aangenaam mogelijk maken en kijkt of hij een nieuw infuus kan prikken voor een roesje, maar helaas is er geen infuus meer mogelijk en moet ik doorbijten.. Gelukkig plaatst hij hem erg snel en goed. Hij maakt daarna een echo om te kijken of de lijn goed zit, en er volgt een longfoto om zeker te zijn dat ze geen klaplong hebben veroorzaakt..  Mijn mdl arts is vorige week zijn afspraak met mij vergeten en dat begint te irriteren.. Het schiet allemaal niet op.. Vandaag of morgen wordt het beleid aangepast. Dat betekend doorgaan met dit beleid en kijken wat er gebeurt met de nierfunctie? Of TPV opstarten, maar dit is eigenlijk geen goede optie dus ik hoop zeer dat we alles gaan afbouwen en ik even naar huis kan.. want ik ben hier alweer bijna 7 weken en soms is het eventjes teveel.
Ik heb ontzettend veel plannen en ik wil echt graag even weg van het ziekenhuis. Even weer terug komen in de normale wereld, en voelen dat ik mens ben. De sociale wereld in, leuke dingen doen enz.
Maar ik heb zo het idee dat ik wel snel naar huis mag... het is een vermoeden en de verpleging denkt nog van niet, maar goed er moet iemand zijn die optimistisch blijft...


9 opmerkingen:

  1. Meid, het zit je allemaal niet mee. Heel erg veel sterkte en ik hoop met je mee dat je binnenkort even helemaal uit het ziekenhuis weg mag. Ik vind je verschrikkelijk positief en dapper: respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een pech komt er weer op je pad. Fijn dat de nieuwe lijn wel vlot geplaatst werd. Denk dat ik flink boos zou zijn als een arts zijn afspraak vergat waar ik echt op lag te wachten. Kan hij dan niet een keer extra tussendoor komen? Zodat je niet weer een week moet wachten? Kan me zo levendig voorstellen dat dit je zwaar irriteert!

    En wat het naar huis gaan betreft: misschien heb jij wel als enige het juiste gevoel. Toen je lijn ontstoken raakte voelde je dat ook veel eerder dan dat anderen dat konden constateren. Is wel een ander soort gevoel, maar toch :). Hoop dat jouw gevoel klopt! Wat zal het fijn zijn als je straks weer gewoon thuis bent. Nog even doorbijten dan maar. En naar wat ik allemaal gelezen hebt, ben je daar een superster in geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Christa,

    Wat kan je eigenlijk nog zeggen..hopen natuurlijk dat alles beter mag gaan. Maar gaan niet positief tegen je lopen te doen alsof het allemaal wel meevalt. Is de arts er inmiddels geweest? Is er een ander beleid?
    Heel veel sterkte ..KNUFFELS..en liefs van Gert/ine Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Christa,
    duim duim duim, dat je snel weer thuis bent en je weer een stuk beter voelt.
    Janouk van Bokt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag even je tv debuut terug gekeken op uitzending gemist. Leuk om je even "in het echt" gezien te hebben. Fijn dat je toch nog een bedrag hebt gekregen om je studie af te maken. Ik vond dat je vader het heel goed deed, hoewel je kon zien dat hij best een beetje zenuwachtig was!. Lief dat hij in jouw plaats naar de studio is gegaan.
    Kom je nu nog wel een beetje aan leren toe trouwens? Of gaat dat nu niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Probeerde van de week al te reageren maar dat ging toen niet goed zo te zien. Wat prettig dat deze arts de lijn snel en goed kon zetten. Ik wil je nogmaals veel sterkte wensen, wat een gedoe blijf je houden. Ik hoop heel erg voor je dat je even naar huis mag.
    Ik ga je snel op tv terug kijken via aflevering gemist ;)

    Liefs, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sterke Christa,

    ontzettend veel respect heb ik voor je doorzettingsvermogen! en zeker ook je positiviteit!
    wat een gedoe weer, en artsen die dan ook nog niet op komen dagen....
    ik hoop echt dat jouw voorgevoel goed is en je uit het ziekenhuis mag, al is het maar even een paar dagen. weer even iets leuks kunnen doen en even opladen zodat je er weer tegenaan kan!

    heel veel sterkte gewenst voor jou en je familie!

    veel liefs Geesje van Bokt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik duim heel hard mee dat je snel het ziekenhuis mag verlaten! Ik wens je het allerbeste toe en je verdient het echt om vanaf nu alleen maar geluk te hebben en gezond te gaan worden. Hou vol meis!

    groetjes Mirm.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel sterkte. Hopelijk mag je snel weer naar huis, duimen!

    BeantwoordenVerwijderen

.